Francja doprecyzowuje definicję wspólnych przejazdów
Paryż – Po kilku miesiącach prac we francuskim Ministerstwie Gospodarki, administracja podatkowa opublikowała przepisy precyzujące fiskalne traktowanie przychodów uzyskanych z platform działających w ramach ekonomii współdzielenia. W kwestii wspólnych przejazdów przepisy potwierdzają, że ze względu na dzielenie się jedynie kosztami paliwa, kierowcy nie muszą deklarować administracji podatkowej wpłat otrzymanych od pasażerów, gdyż nie stanowią one podstawy do opodatkowania.
Francuska administracja podatkowa wymieniła warunki, które muszą zostać spełnione, aby czynność została uznana za opartą na zasadzie podziału kosztów i by przychody z niej czerpane były zwolnione z podatku:
- działanie musi mieć charakter „współkonsumpcji”, tzn. być czynnością, która służy także osobie oferującej współdzielenie, a nie tylko osobom, z którymi oferujący dzieli się kosztami (w przypadku BlaBlaCar oznacza to, że kierowca musi znajdować się w samochodzie, w którym miejsca udostępnia) oraz
- jedynie przychody nieprzekraczające kosztów poniesionych z tytułu działania objętego dzieleniem się kosztami mogą być zwolnione z podatku. Ponadto, osoba oferująca współdzielenie czynności musi pokryć swoją część kosztów, tzn. że kierowca liczy się jako jedna osoba w wyliczeniach dzielonych kosztów podróży.
Jedynie dwie aktywności inne niż wspólne przejazdy samochodem spełniają warunki takiego zwolnienia z podatku: współdzielenie łodzi i wspólne gotowanie.
W kwestii wspólnych przejazdów samochodem przepisy określają, że kierowcy, którzy użyczają samochodu i otrzymują od pasażerów składki na pokrycie kosztów przejazdu, nie muszą deklarować przychodu ani płacić podatku, o ile otrzymane składki mieszczą się w granicach stawek barème kilométrique, który stanowi odpowiednik polskiej kilometrówki. Stawki barème kilométrique (zależne od rodzaju samochodu i liczby kilometrów) na rok 2016 można znaleźć pod adresem: https://www.service-public.fr/particuliers/actualites/A10443.
Wprowadzone regulacje pozwoliły stworzyć jednoznaczną definicję wspólnych przejazdów w kodeksie transportu, zgodnie z którą: System wspólnego podróżowania prywatnym samochodem jest zdefiniowany jako wspólne korzystanie z lądowego pojazdu silnikowego przez kierowcę i jednego pasażera lub większą ich liczbę bez opłat z wyjątkiem dzielenia się kosztami przejazdu w ramach podróży, którą kierowca odbywa we własnym celu. Pośrednictwa między tymi osobami mogą podlegać opłacie i nie wchodzą w zakres aktywności określonych w Artykule L. 1411-1. Dodatkowo w regulacjach pojawiła się jednoznaczna definicja podziału kosztów.
Wprowadzone regulacje stanowią ważne uzupełnienie funkcjonujących przepisów, co w świetle toczącej się debaty na temat uregulowań ekonomii współpracy i wspólnych przejazdów, może stanowić istotną wskazówkę także dla regulatorów w innych państwach europejskich.